U bent hier
N-VA Sint-Gillis-Waas trapt met thema verkeersveiligheid en niet met verkiezingsfoto de campagne op gang
N-VA Sint-Gillis-Waas heeft de campagne op gang getrapt. Niet met een traditionele foto van een kandidaat langs de weg. De partij koos er bewust voor om borden te zetten met een inhoudelijk thema: verkeersveiligheid.
“Volgende week start het schooljaar en voor N-VA Sint-Gillis-Waas is verkeersveiligheid een belangrijk thema bij de komende gemeenteraadsverkiezingen. Om die reden hebben we gekozen om verkiezingsborden te zetten met dat thema op in tegenstelling tot andere partijen die starten met megagrote éénpersoonsborden die de zichtbaarheid op de weg op bepaalde plaatsen verminderen” aldus N-VA voorzitster Lauren van Guyse.
Zien en gezien worden
“Zien en gezien worden, onder andere door een fluohesje aan te doen maar ook door voorzichtig te rijden, kunnen ongevallen vermeden worden. Maar de weginrichting moet ook veilig en doordacht zijn: ook “kunnen gezien worden” is cruciaal. De mikmak aan lijnen, streepjes en vierkantjes enerzijds en de kleurboek op het wegdek anderzijds van het huidig gemeentebestuur, dragen niet bij aan de leesbaarheid en duidelijkheid van de weg en dus ook niet aan de verkeersveiligheid” analyseert N-VA lijsttrekker Koen Daniëls. “Al jaren weigert het huidig gemeentebestuur van CD&V, Vooruit en Groen fietspaden te verlichten onder andere in Meerdonk en richting Sint-Niklaas. Dat willen we echt realiseren. Ze zijn 60 jaar aan de macht en hebben het nog altijd niet gedaan. Het is dan ook ongeloofwaardig dat diezelfde partij het nu wel zou doen”.
“Nog altijd zijn er her en der voorrangen van rechts zonder enig overzicht zoals bijvoorbeeld het kruispunt van de Beekstraat met de Pastorijwegel in Sint-Pauwels of in het centrum van Meerdonk. Dat willen we met N-VA aanpakken. Ook de vaststelling dat op cruciale plaatsen zoals de Houtvoortstraat er geen fietspaden worden voorzien, moet voor ons anders. Of de kafkaiaanse situatie dat in de Vlasrootstraat de gemeente Stekene op hun kant wel een fietspad gaat aanleggen, maar deze meerderheid voor de zijde van Sint-Gillis-Waas niet meedoet, dat kan er voor N-VA Sint-Gillis-Waas niet in” sommen Van Guyse en Daniëls nog een aantal zaken op.
Voorstellen in de praktijk
Met N-VA willen we de voorstellen die we in het verleden deden ook omzetten in de realiteit : “Waar er fietspaden langs elke kant van de weg kunnen, leggen we die ook aan. Dubbelrichtingsfietspaden aan één kant geeft gevaarlijke situaties aan kruispunten, maar ook voor bewoners die van hun oprit rijden en alle kanten in de gaten moeten houden: dat vermijden we dus.
Het rondpunt van De Klinge moet blijven: het kwam er naar aanleiding van ongevallen met afslaand verkeer en sindsdien zijn die ongevallen niet meer gebeurt. Dan is het onlogisch dat rondpunt te verwijderen.
Aan de bibliotheek van Sint-Gillis-Waas is nog steeds geen zebrapad, dat moet er dringend komen. We zullen één van de drie bestaande zebrapaden – op een afstand van 20 meter- aan de cafés aan het gemeentehuis naar daar.
En de absolute voorrang voor fietsers op het fietspad De Klinge-Sint-Niklaas op de kruispunten waar geen overzicht is zoals Buitenstraat, Aststraat, Stationstraat, Shondstraat gaan we niet doen” geven Van Guyse en Daniëls nog mee.