Nieuw op- en afrittencomplex op de E34-Expressweg ter hoogte van Vrasene en de Waaslandhaven.

Op 3 oktober 2024, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit, 10. Gemeenteraad

Er wordt gewerkt aan een plan voor een nieuw op- en afrittencomplex op de E34-Expressweg ter hoogte van Vrasene en de Waaslandhaven. Het doel van die zogenaamde Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven is om het haven- en doorgaand vrachtverkeer direct naar de snelweg te leiden en daar te houden zodat het niet door de dorpen gaat. Ook het lokaal en bovenlokaal verkeer wordt zo gescheiden en er komen bijkomende fietsvoorzieningen en -verbindingen over de E34.
“Dit plan heeft ook een grote impact op de parallelweg langs de E34, die de verbinding is voor de inwoners, bedrijven en KMO-zones van Sint-Gillis-Waas, Meerdonk en De Klinge van en naar Antwerpen via die E34 en de haven” aldus N-VA fractievoorzitter Koen Daniëls uit Sint-Gillis-Waas. 

Gemeentebestuur afwezig in inspraaktraject en mist openbaar onderzoek

Voor dat plan zijn er heel wat inspraakvergaderingen, infomarkten geweest voorgaande jaren met als sluitstuk een openbaar onderzoek tussen 14 juni en 12 augustus 2024.  “Ik was op die vergaderingen aanwezig en er waren er ook andere burgers van Sint-Gillis-Waas.  Ook waren er afgevaardigden van andere gemeentebesturen. Die momenten waren dus breed gekend” aldus Daniëls.
“Maar ik stel vast dat het college van burgemeester en schepen van Sint-Gillis-Waas volledig in gebreke blijft. Op die  infovergaderingen en -markten niemand gezien van het bestuur van Sint-Gillis-Waas, maar wat nog veel erger is, is dat ze ook het openbaar onderzoek -met een duidelijke start en einddatum- volledig hebben gemist.” Dat laatste bleek toen Daniëls een vraag stelde tijdens de gemeenteraad over wat door de gemeente werd ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Niets was het antwoord.

Burgemeester en schepen negeren mails

“Het was cruciaal om tijdens dat openbaar onderzoek een aantal belangrijke opmerkingen te maken.  Vooral het feit dat de parallelweg komende van Sint-Gillis-Waas niet wordt doorgetrokken en aansluit op dat nieuwe complex is een probleem.  Immers daardoor moet alle verkeer komende van Sint-Gillis-Waas langs de huidige scherpe bocht en het kuispunt met de provinciale baan N451 Vrasene-Verrebroek. Vervolgens zouden ze dan over de E34 tot aan de rotonde van Café het Wit Huis moeten rijden, daar de haven in om dan terug te keren langs een nieuwe verbinding en zo naar de nieuwe op- en afritten.  Bovendien ontbreekt er ook een bijkomende fietsverbinding” licht Daniëls toe.

Groot was zijn verbazing toen hij antwoord kreeg van de burgemeester op de gemeenteraad op de vraag welke formele nota het college van burgemeester en schepen had ingediend. Het college van burgemeester en schepenen van Sint-Gillis-Waas blijkt -in tegenstelling tot dat van Beveren- geen nota te hebben ingediend tijdens het openbaar onderzoek.  “Bij de uitleg van de burgemeester waarom er niets werd ingediend, viel ik van mijn stoel.  Zowel de burgemeester als de schepen van mobiliteit hadden een mail gekregen over het dossier vanuit de gewestelijke administratie.  Maar ze negeerden allebei dat mailbericht omdat en ik citeer de burgemeester: “Er geen mail was gestuurd op het algemene emailadres info [at] sint-Gillis-Waas.be”.  Dit is echt een grove nalatigheid.  Een mailbox van een burgemeester is zoals een brievenbus.  Als mails van zo een belangrijk dossier én door burgemeester én door de bevoegde schepen worden genegeerd, hoeveel andere belangrijke vragen van andere overheden en inwoners worden er dan nog genegeerd?” stelt Daniëls boos.  “En alweer is het de fout van iemand anders.  Nu omdat ze wel mailen naar de burgemeester en schepen, maar niet naar het algemene mailadres. Hoe hard kan je je eigen verantwoordelijkheid ontlopen”

“Bovendien hoor je als burgemeester en schepen dergelijk belangrijke dossiers zelf op te volgen en pro-actief te werken en je niet weg te steken achter een mailadres. Net zoals andere burgers en overheden was ik wel op de hoogte, dan kan een gemeentebestuur dat zeker zijn.”

Termijn openbaar onderzoek is niet rekbaar

Het antwoord van de burgemeester gaf ook aan hoe er met bindende én juridische termijnen wordt omgegaan in onze gemeente.  “Een openbaar onderzoek is beperkt in de tijd.  Je kan niet zomaar nadien nog iets “nasturen” en laten toevoegen of “eens bellen”.  Dat is een zware procedurefout.  Maar ook dat negeert men als normaalste zaak van de wereld.  Ook hier vragen wij ons af of met dezelfde nonchalance wordt omgegaan met openbare onderzoeken in de gemeente” aldus Daniëls.

Daniëls diende -binnen de termijn van het openbaar onderzoek- wel een nota  in waarin hij de voornaamste opmerkingen opnam onder andere het niet aansluiten van de parallelweg, maar ook over geluidsbuffering.  “Als burgemeester en schepenen nalatig zijn, dan moet iemand zorgen voor de inwoners.  Ik ga alvast wel voor een mailbox die gelezen wordt, rekening houden met inspraak en het opvolgen van belangrijke dossiers” besluit Daniëls.

Gemeenteraad: https://web-sint-gillis-waas.streamovations.be/nl/sessions/reference/gem...

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is